Az Európai Unió új szabályozásának értelmében, először 2022 júliusától minden újonnan vásárolt autó kötelezően EDR-rel (Event Data Recorder) lesz felszerelve. Ez a fejlesztés új mércét állít az autóbiztonság és balesetvizsgálat terén.
Mi az EDR és Hogyan Működik?
Az EDR, közismertebb nevén "feketedoboz", a balesetek előtti és utáni kritikus adatokat rögzíti. Ezek az adatok magukban foglalják a sebességet, GPS-koordinátákat, valamint a gáz- és fékpedál állását. Fontos megjegyezni, hogy az EDR nem rögzíti az utastér beszélgetéseit, és nem kommunikál vezeték nélkül más eszközökkel.
Krepsz Zoltán, az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese, az Inforádióban részletezte az EDR fontosságát.
„Ez [az eszköz] külön nem vesz fel hangot úgy, mint a pilótafülkében a repülőgépeknél, az utastéri beszélgetést nem rögzíti. Ez egy olyan eszköz, amit alapesetben a légzsák vagy az övfeszítő vezérlése hoz működésbe, és a baleset előtti és utáni pillanatokat rögzíti, a legfontosabb olyan adatokat, amelyeket egy baleseti vizsgálatnál fel lehet használni, és amikkel konkrétan lehet tisztázni bizonyos eseményeket,”
- mondta Krepsz.
Az EDR-kötelezettség bevezetésének folyamata már 2019-ben elindult, és 2022-ben lépett hatályba.
2024 júliusától pedig minden, az EU-ban újonnan regisztrált autónak kötelező tartozéka lesz a feketedoboz.