Február 29-én jelent meg a Magyar Közlönyben a kormány új rendelete, amely alapján
április 1-jétől változik az útdíjrendszer a 3,5 t feletti megengedett legnagyobb össztömegű
autóbuszok esetében.
A módosítás szerint a buszok infrastruktúradíja mostantól az autóbuszok műszaki
legnagyobb megengedett tömegének függvényében, nem pedig azok tengelyszáma alapján
változik. Ez egy új, egyedi szabályozást jelent a 3,5 tonnát meghaladó buszok számára. Az
e-útdíj rendszerben önálló M2 és M3 díjkategóriák jönnek létre.
M2 kategóriába az 5 tonna műszaki legnagyobb megengedett tömeg alatti autóbuszok
tartoznak, míg az M3 kategóriába az ennél nehezebbek. A rendelet részletesen
meghatározza az új díjkategóriákhoz kapcsolódó bírságokat is jogosulatlan úthasználat
esetén.
A módosított rendelet alapján két új díjkategória, az M2 és M3 kategóriák került bevezetésre.
A 3,5 t feletti autóbuszok infrastruktúradíjának megállapítása során az autóbuszokat a
műszakilag megengedett legnagyobb össztömegük alapján kell megkülönböztetni. Tehát az
infrastruktúradíj nem a gépjárművek tengelyszáma, hanem a műszakilag megengedett
legnagyobb össztömegük alapján kerül megállapításra.
A jó hír azonban, hogy az útdíj külső költségdíj részére vonatkozóan nem hoztak új
szabályozást.
A külső költségdíj számításának módja az új európai uniós szabályoknak megfelelően, a
tengelyszám és a környezetvédelmi osztály besorolása alapján történik.
A 3,5 t megengedett össztömeg feletti, útdíj köteles autóbuszok közül az M2-es
díjkategóriába tartozik minden, legfeljebb 5 tonna műszakilag megengedett legnagyobb
össztömegű autóbusz, míg az M3as díjkategóriába azon autóbuszok tartoznak, amelynek
műszakilag megengedett legnagyobb össztömege meghaladja az 5 tonnát.