Te mi alapján választasz új sofőrt?

2021. június 04.

Magyarországon a fuvarozást végző cégek legnagyobb százalékát a KKV-k teszik ki, azon belül is leginkább a családi vállalkozások. Ez annyit jelent, hogy nem mindegy kit ültetünk fel a saját autóinkra, hiszen a saját pénzünk áll benne és kétszer is meggondoljuk egy új ember esetében, hogy mennyire megbízható és hogyan fogunk tudni vele együtt dolgozni a jövőben.

Amikor Colibri trénert kerestem a Secret Control-hoz, akkor a soforallas.com oldalon adtam fel a hirdetést és rengeteg jelentkező küldte el a pályázati anyagát. Rögtön érezhető volt, hogy nagyon mozog ez a piac, mindenki keres valamit, valakit, a cégek jó sofőrt, a sofőrök jó céget. A kérdés, hogy ki mit talál és mi alapján.

Aki volt már hasonló helyzetben, az biztosan ismeri a mondást, mely szerint nincs olyan, hogy rossz sofőr, hiszen nincs annál költségesebb, mint a telepen álló vezető nélküli vontató. Ettől függetlenül, összegyűjtöttük a kritériumokat, amik mentén a leleményesebb munkáltatók rangsorolni szokták leendő sofőrjeiket:

Szimpátia. Egyszerű és nagyszerű. Ha itt elbukik az illető, nagy valószínűséggel nem ül fel arra a vontatóra, hiszen érthető, hogy nem szívesen adnak a kezébe pénzt, fegyvert, paripát.

Múlt, ami árulkodó lehet. Ha túl sok az előéletben a fél éves, egy éves munkaviszony, akkor az elbizonytalanítja a munkáltatót. Egyszer-egyszer rendben van, ilyen a piac, nem mindenki találja meg a számítását az aktuális helyen, de van az a szint, ami felett már gyanakvásra ad okot a sok munkahelyváltás.

Tapasztalat. A nulla kilométeres versenyzők itt is hátrányt szenvednek, mint az élet kb. minden területén, viszont egy egészséges 5 éves tapasztalati háttérrel már sokkal szimpatikusabbá válik a pályázó. Ha több évről van szó, akkor az jó, de nem döntő értékű.

Idő, azaz time management. Mindenki örül, ha az új kolléga időben megkezdi a munkát és időben odaér a lerakóra. Ez sokaknak egyszerűen hangzik, de a valóságban könnyen el lehet csúszni a pihenőidőkkel. Az ígéret viszont mindig megvan az interjún. Mindenesetre hamar kiderül, ha az a 9 óra nem is csak 9 óra és ezek a csúszások előbb-utóbb bizony-bizony pénzbe fognak kerülni.

Megjelenés. Ez valamilyen szinten összefügg a szimpátiával, viszont itt inkább arra gondolunk, hogy a jelölt mennyire igényes a környezetére. Mi is jártunk már sok tisztán tartott és megannyi lelakott kabinban és ezek a tapasztalások sokszor összefüggésben álltak az autókon fellelhető törésekkel. A háttér pszichológia nagyon egyszerű, ha bárki azt sugallja magáról, hogy igényes a környezetére, akkor könnyebben elhiszik, hogy szereti, amit csinál, és jobban odafigyel bizonyos dolgokra. Márpedig a kamionvezetésnél az egyik legfontosabb, hogy higgadt és körültekintő legyen az ember. Mindig.

Beszéd. Ha a fentiekben jól szerepelt az illető, akkor már csak ez a szempont van hátra és ez nem is a főnöknek fog igazán számítani, hanem az irányítónak. A diszpécser fog vele a legtöbbet kommunikálni, Ő fogja elszenvedni a sofőr által megélt örömöket, vagy épp frusztrációkat. Sajnos sokkal több esetben az utóbbi szokott megvalósulni, ami pedig a fuvarszervező életét is megpecsételi és előbb-utóbb Ő is besokall. Márpedig, ha nincs fuvarszervező, akkor nehéz fuvarozni és bezárult a kör. Tehát a legjobb, ha egy visszafogott stílusú, káromkodást egyenesen kerülő emberkét választunk.

Nos, végére értünk az eldöntendő kérdéseknek, már csak meg kell állapodni, utána pedig majd kiderül, hogy mennyire választottunk jól, hogyan váltja be ígéreteit az új sofőrünk.

Végezetül pedig pénzezzünk egy kicsit. Nyilván mindenkinek van egy kerete, amiben mozog, de mi a helyzet akkor, ha az új kolléga többet szeretne kapni, mint amennyi a mi elgondolásunk? Hogyan tudjuk mérlegelni, hogy megéri-e azt a pénzt.

Az imént felsorolt kritériumokat gond nélkül tudjuk ellenőrizni, javarészét első benyomás alapján, a többit pedig az első időszakban. De még mindig ott motoszkál a kérdés, hogy miért is adjunk több pénzt az újnak, mint annak, aki már évek óta nálunk dolgozik.

Erre kínál megoldást a Colibri Ecoscore és a Colibri Training System.

Egy rendszer, amivel ha a jelentkező rendelkezett a múltban, akkor a pontszámai igazolják a tehetségét és múltbeli teljesítményét.

A Colibri Training Systemmel ráadásul helyben kiderítheted – még a megállapodás aláírása előtt -, hogy valójában hogyan tud vezetni a legszimpatikusabb jelentkező, hiszen rögtön értékelhető adatokat fogsz kapni róla, akár fél óra leforgása alatt! Így már sokkal könnyebb lesz eldönteni, hogy egyáltalán megéri-e felvenni, és ha igen, akkor ki fogja-e termelni azt a plusz bérköltséget, amit szeretne ahhoz, hogy szívesen dolgozzon Nálad. Ezzel a telematikai megoldással nem lesz több eldöntendő kérdés az illetővel szemben.

Hogy mire számíthatunk egy olyan jelentkezőtől, aki jó Colibri pontszámokkal érkezik az interjúra? More miles, less fuel… (Több mérföld, kevesebb üzemanyag)