A „Kukásautó Challenge”, avagy hogyan csináld jól?

2022. január 07.

Egy nap érdekes felkérés érkezett hozzánk, mondhatnánk egy igazi „csemege”. 

Egy kollégánk közvetítette az igényt, miszerint adott egy relatív nagyszámú kukásautó flottát üzemeltető cég, akiknek kellene a Colibri, és megtakarítás és…

(egy pillanat…..gondoltuk….)

-Kukásautó? -kérdeztünk vissza. 
-Igen -jött a gyors válasz. 
-Az a sárga nagy izé, ami gyökkettővel megy, de inkább áll?  
-Nem feltétlen sárga, de az – helyeselt félig cinikusan a kolléga. 

Jól értettünk minden mondatot.

Az a kukásautó, ami megáll minden háznál 10 méterenként és ha kikapsz egy ilyet az egyirányú utcában, akkor buktál 20 percet 150 méteren.

Minden világos volt. Megbeszéltük a tréner kollégáinkkal, hogy egy toronydaruhoz képest viszonylag nagy az elmozdulása egy ilyen kocsinak, ami jó hír, már-már csalogatóan édes, úgyhogy „mi bajunk lehet?” alapon megjelentünk az említett cég képviselői előtt és egyeztettük az elképzeléseket.

Jöjjön a nyers adatcunami, mit is lehet tudni egy kukásautó üzemeltetési életéről:

Átlagos futásteljesítmény 1500-2000 km/hó. 
Fogyasztás: 75l/100km flotta átlag. 
Ebből kuka szedés: N/A. Rakott súly: 10 méterenként nő ☺ 
Tömörítés extra fogyasztása: N/A. 
Kuka szedés kontra telephelyre vezetés aránya: N/A. 
Alapjáraton elpuffogtatott üzemanyag: N/A. 
Napi megállások száma: N/A. 
Szerviz költség: borzasztó sok! 
Kukásautó újkori ára: ~70 millió Ft.

Összegezzük. 75 literből kellene lefaragni és üdvözölnék, ha a kopó-forgó alkatrészek is hosszabb ideig élnének.

Mivel tudjuk, hogy a legtöbb üzemanyag a jármű megmozdításakor ég el, a megálláshoz pedig legtöbb féktáv társul, ezért elkezdtünk adatokat gyűjteni 2 kukásautó vezetőjének szokásairól és kezdett világossá válni, hogy mit is csinál egy ilyen autó egész nap.

Tudni akartuk, hogy van-e olyan külső fogyasztást befolyásoló tényező, amire nincs ráhatásunk, így mértük meg a tömörítés és kuka ürítésnél használt segédhajtás extra fogyasztását. A jó hír az, hogy jelentősen nem tudja befolyásolni a jármű fogyasztását, nem ezek a tevékenységek fogják kolosszális magasságba emelni a fogyasztást. Annál inkább érdekesebb az a tény, miszerint egy nap 600 és 900 db szögre megállást mértünk. 

A Colibri Ecoscore pontozórendszerünk nagyon gyatra alpontszámokat mutatott, mondhatnánk, hogy embertelen a pálya, ezt nem lehet másképp csinálni, ezért felültünk a sofőrök mellé, hogy megtapasztaljuk a lehetőségét egy másfajta, gazdaságosabb vezetési stílus alkalmazásának. Nos, a számok magukért beszélnek, az összehasonlításra szolgáló út minden esetben ismétlődő területet jelent, 5%-on belüli megállási számokkal, 2km-en belüli távolság eltéréssel. 

Az eredmények:

  • átlag 10l/100km üzemanyag csökkenés
  • féktáv átlag 15%-ről 5%-ra redukálódott (ez kilométerekben mérhető eredmény)
  • fenti eredmények időveszteség nélkül végrehajthatók
  • Colibri Ecoscore leköveti az apró vezetésben végrehajtott változtatásokat és képes szétválasztani a rossz/kicsit rossz/átlagos/kicsit jó/nagyon jó mozzanatokat, ahogy azt már a fuvarozási területen megszoktuk

Az eredményeken felbuzdulva a módszertant kipróbáltuk más járműveken és sofőrökön is. Mivel a Colibri Ecoscore System teljesen márkafüggetlen, ezért az MAN, Iveco és Mercedes különböző évjáratú és motorblokkal szerelt kukásautókban is működik, a sofőr profilozás pedig járműtől, menetiránytól, domboktól és lejtőktől teljesen függetlenül biztosítva van jelenleg is, a lehető legjobb teljesítmény elérése érdekében.