Egy nap érdekes felkérés érkezett hozzánk, mondhatnánk egy igazi „csemege”.
Egy kollégánk közvetítette az igényt, miszerint adott egy relatív nagyszámú kukásautó flottát üzemeltető cég, akiknek kellene a Colibri, és megtakarítás és…
(egy pillanat…..gondoltuk….)
-Kukásautó? -kérdeztünk vissza.
-Igen -jött a gyors válasz.
-Az a sárga nagy izé, ami gyökkettővel megy, de inkább áll?
-Nem feltétlen sárga, de az – helyeselt félig cinikusan a kolléga.
Jól értettünk minden mondatot.
Az a kukásautó, ami megáll minden háznál 10 méterenként és ha kikapsz egy ilyet az egyirányú utcában, akkor buktál 20 percet 150 méteren.
Minden világos volt. Megbeszéltük a tréner kollégáinkkal, hogy egy toronydaruhoz képest viszonylag nagy az elmozdulása egy ilyen kocsinak, ami jó hír, már-már csalogatóan édes, úgyhogy „mi bajunk lehet?” alapon megjelentünk az említett cég képviselői előtt és egyeztettük az elképzeléseket.
Jöjjön a nyers adatcunami, mit is lehet tudni egy kukásautó üzemeltetési életéről:
Átlagos futásteljesítmény 1500-2000 km/hó.
Fogyasztás: 75l/100km flotta átlag.
Ebből kuka szedés: N/A. Rakott súly: 10 méterenként nő ☺
Tömörítés extra fogyasztása: N/A.
Kuka szedés kontra telephelyre vezetés aránya: N/A.
Alapjáraton elpuffogtatott üzemanyag: N/A.
Napi megállások száma: N/A.
Szerviz költség: borzasztó sok!
Kukásautó újkori ára: ~70 millió Ft.
Összegezzük. 75 literből kellene lefaragni és üdvözölnék, ha a kopó-forgó alkatrészek is hosszabb ideig élnének.
Mivel tudjuk, hogy a legtöbb üzemanyag a jármű megmozdításakor ég el, a megálláshoz pedig legtöbb féktáv társul, ezért elkezdtünk adatokat gyűjteni 2 kukásautó vezetőjének szokásairól és kezdett világossá válni, hogy mit is csinál egy ilyen autó egész nap.
Tudni akartuk, hogy van-e olyan külső fogyasztást befolyásoló tényező, amire nincs ráhatásunk, így mértük meg a tömörítés és kuka ürítésnél használt segédhajtás extra fogyasztását. A jó hír az, hogy jelentősen nem tudja befolyásolni a jármű fogyasztását, nem ezek a tevékenységek fogják kolosszális magasságba emelni a fogyasztást. Annál inkább érdekesebb az a tény, miszerint egy nap 600 és 900 db szögre megállást mértünk.
A Colibri Ecoscore pontozórendszerünk nagyon gyatra alpontszámokat mutatott, mondhatnánk, hogy embertelen a pálya, ezt nem lehet másképp csinálni, ezért felültünk a sofőrök mellé, hogy megtapasztaljuk a lehetőségét egy másfajta, gazdaságosabb vezetési stílus alkalmazásának. Nos, a számok magukért beszélnek, az összehasonlításra szolgáló út minden esetben ismétlődő területet jelent, 5%-on belüli megállási számokkal, 2km-en belüli távolság eltéréssel.
Az eredmények:
- átlag 10l/100km üzemanyag csökkenés
- féktáv átlag 15%-ről 5%-ra redukálódott (ez kilométerekben mérhető eredmény)
- fenti eredmények időveszteség nélkül végrehajthatók
- Colibri Ecoscore leköveti az apró vezetésben végrehajtott változtatásokat és képes szétválasztani a rossz/kicsit rossz/átlagos/kicsit jó/nagyon jó mozzanatokat, ahogy azt már a fuvarozási területen megszoktuk
Az eredményeken felbuzdulva a módszertant kipróbáltuk más járműveken és sofőrökön is. Mivel a Colibri Ecoscore System teljesen márkafüggetlen, ezért az MAN, Iveco és Mercedes különböző évjáratú és motorblokkal szerelt kukásautókban is működik, a sofőr profilozás pedig járműtől, menetiránytól, domboktól és lejtőktől teljesen függetlenül biztosítva van jelenleg is, a lehető legjobb teljesítmény elérése érdekében.